Ryanair is nog steeds van plan om een basis te openen op Schiphol. Volgens commercieel directeur Kenny Jacobs zal dat mogelijk al in het najaar van 2015 gebeuren.

Dat meldt hij tegenover het Financieele Dagblad, schrijft Luchtvaartnieuws.nl.

“We zijn in gesprek met Schiphol”, zegt Jacobs. Concurrent easyJet maakte eerder al bekend in het voorjaar van 2015 een basis op Schiphol te openen.

Nu Ryanair na een tijdelijke groeistop weer nieuwe vliegtuigen aan de vloot toevoegt, liggen er nieuwe mogelijkheden. “Vorig jaar vroegen we al slots aan, maar uiteindelijk konden we geen capaciteit vrijmaken. Dit jaar hebben we geen slots aangevraagd omdat we geen toestellen hebben, maar volgend jaar is dat anders”, zegt Jacobs.

Aangepast verdienmodel Ryanair

“We hopen dat we in de winter van 2015 kunnen starten en het begint op Schiphol met een basis.” De luchthaven past volgens Jacobs in het aangepaste verdienmodel van Ryanair, waarbij de maatschappij meer gaat vliegen vanaf primaire in plaats van secundaire luchthavens. Ook wil de Ierse budgetcarrier meer zakenreizigers aan boord krijgen.

“Wij kijken of de markt er is en of de luchthaven voldoet aan onze voorwaarden. Dat is het geval.” Wel vindt Jacobs Schiphol duur, ondanks een tariefverlaging van 6,7 procent. “We vinden Schiphol heel duur, maar zien ook dat de markt gunstig is. We willen een goede deal. Nederlanders zijn pragmatisch als het op zakendoen aankomt.”

Ryanair heeft eerder gezegd dat alle Europese luchthavens mogelijke Ryanair-bestemmingen kunnen worden, afgezien van de grote drie Londen Heathrow, Parijs Charles de Gaulle en Frankfurt.

Samenwerking met Air France-KLM

Jacobs meldt verder in het FD – net als eerder ‘grote baas’ Michael O’Leary – een samenwerking met Air France-KLM wel te zien zitten, hoewel pas over een jaar of vijf. “Ik sluit niet uit dat wij dan binnen de Europese markt passagiers aanvoeren voor KLM, dat het intercontinentale verkeer verzorgt.” Jacobs zegt er een hard hoofd in te hebben dat een pan-Europese divisie van Transavia van de grond komt.

Schiphol-topman Jos Nijhuis zei maandag volgens het FD overigens niets van de Ryanair-plannen af te weten. Een jaar geleden verraste Ryanair vriend en vijand door onverwachts met plannen voor de opening van een basis op het Belgische Brussels Airport (Zaventem) te komen. Inmiddels zijn die plannen verwezenlijkt.

Prijzenoorlog in luchtvaart

Volgens Jacobs kunnen Nederlandse vakantiegangers zich de komende tijd verheugen in een aanhoudende prijzenoorlog tussen luchtvaartmaatschappijen. “Dat betekent meer keuze tegen lagere tarieven”, aldus de bestuurder tegenover persbureau ANP.

Zelf gaat Ryanair ook het gevecht aan in ons land. Zo wordt het aanbod vanaf Eindhoven met ingang van de aankomende zomer uitgebreid met vijf nieuwe bestemmingen. “We hebben hier een hoop te winnen”, zei Jacobs. “In heel Europa zijn we met 14 procent marktaandeel de grootste, maar in Nederland hebben we maar 4 procent. Alleen al een stad als Manchester is voor ons een grotere markt.”

Veel vraag van Nederlandse passagiers

Vraag bij Nederlandse passagiers is er volgens de tweede man bij de Ierse prijsvechter wel volop. “Dat zien we wel aan de vele Nederlandse paspoorten die langskomen op onze vluchten vanaf bijvoorbeeld Brussel”, zei hij. Mede daarom wil Ryanair vanaf het najaar van 2015 een basis openen op Schiphol. Jacobs sprak van “een onvermijdelijke stap”.

Ryanair ziet easyJet als de te kloppen partij. Traditionele luchtvaartmaatschappijen als Air France-KLM willen ook meer goedkope vakantievluchten aanbieden, maar daar ligt het Ierse bedrijf niet wakker van. “Air France-KLM maakt al verlies bij een gemiddelde ticketprijs van 250 euro. Als ze dat moeten verlagen naar 50 euro, dan overleven ze dat gewoon niet”, zei Jacobs.

In de gesprekken met Schiphol is volgens de bestuurder ook de naam Lelystad gevallen, de overloopluchthaven waar Schiphol op termijn vooral vakantieverkeer naartoe wil leiden. “Maar dat speelt pas vanaf 2018”, zei hij. “Wij zijn best bereid erover na te denken, maar we willen wel al eerder groeien in de regio Amsterdam.”

Bron: Luchtvaartnieuws/ANP

Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl